Опубліковувач

Informacja Starosty - Test Rynku Pracy

Z dniem 2 lutego weszło w życie zarządzenie Wojewody Śląskiego nr 13/22 z dnia 17 stycznia 2022r. w sprawie ustalenia kryteriów wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców na terenie województwa śląskiego. Zawiera ono wykaz zawodów, w stosunku do których wydanie zezwolenia na pracę nie wymaga uwzględnienia informacji starosty, o której mowa w art. 88c ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Tutaj mogą Państwo pobrać i zobaczyć treść zarządzenia


Test rynku pracy to informacja starosty na temat braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy w oparciu o rejestry osób bezrobotnych i poszukujących pracy lub o negatywnym wyniku rekrutacji organizowanej dla pracodawcy, która sporządzona jest z uwzględnieniem pierwszeństwa dostępu     do rynku pracy dla obywateli polskich oraz cudzoziemców, o których mowa w art. 87 ust. 1  pkt 1-11. W tym celu pracodawca zgłasza ofertę pracy na stanowisko, na którym będzie zatrudniony cudzoziemiec do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na  główne miejsce wykonywania pracy przez cudzoziemca.
W przypadku gdy specyfikacja pracy wykonywanej przez cudzoziemca nie pozwala na wskazanie głównego miejsca jej wykonywania, informację wydaje starosta właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi.
Informacja starosty wydawana jest na wniosek podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi w terminie:
  • nie dłuższym niż 14 dni od dnia złożenia oferty pracy w powiatowym urzędzie pracy, jeżeli z analizy rejestrów bezrobotnych i poszukujących pracy nie wynika, że istnieje możliwość zorganizowania rekrutacji;
  • nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia oferty pracy w przypadku organizowania rekrutacji wśród bezrobotnych i poszukujących pracy.
Przed  złożeniem wniosku proszę sprawdzenie czy zawód podlega zwolnieniu z obowiązku przedstawienia informacji starosty (załącznik nr 1).
Aby zgłosić ofertę pracy w celu uzyskania informacji starosty należy:
  1. Wypełnić zgłoszenie oferty pracy
  2. Wypełnić wniosek o wydanie informacji starosty
  3. Dokumenty dostarczyć do siedziby urzędu bądź wysłać pocztą
Proszę zwrócić uwagę aby wszystkie pola w zgłoszeniu oferty pracy zostały wypełnione i oferta oraz wniosek nie zawierały braków. Pomoże to w sprawnym przyjęciu oferty do realizacji. W przypadku braków danych wymaganych w zgłoszeniu oferty pracy urząd wystąpi do Państwa z prośbą o ich uzupełnienie. Zgodnie z §8 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2017r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy (Dz. U. 2014r. poz. 667) nieuzupełnienie przez pracodawcę zgłoszenia w terminie 7 dni od dnia powiadomienia powoduje, że oferta pracy nie jest przyjmowana do realizacji przez powiatowy urząd pracy.
Zgłoszenia można również dokonać za pośrednictwem portalu https://www.praca.gov.pl/eurzad/index.eup#/panelOgolny
Przy zgłoszeniu oferty pracy za pośrednictwem portalu praca.gov proszę zwrócić uwagę, że w przypadku chęci otrzymania informacji starosty w wersji papierowej należy w formie kontaktu z urzędem wybrać opcję listowny – jest to niezbędny element.
Informujemy, iż wszystkie oferty pracy zgłoszone w celu uzyskania informacji starosty są realizowane w formie Giełd Pracy. W przypadku wytypowania kandydatów do pracy na podstawie przesłanego zgłoszenia pracodawca spotyka się z kandydatami na spotkanie rekrutacyjne w siedzibie urzędu w wyznaczonym wspólnie z urzędem terminie.

Załączniki

Załącznik 1
Załącznik 1.pdf 123 KB
(2)ZGŁOSZENIE KRAJOWEJ OFERTY PRACY - 2023r.
(2)ZGŁOSZENIE KRAJOWEJ OFERTY PRACY - 2023r..docx 109 KB
Załącznik 3 Prośba
Załącznik 3 Prośba.docx 18 KB

Menu Display