Synteza:
|
Prowadzi zajęcia praktycznej nauki zawodu, w czasie trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych w publicznych szkołach ponadpodstawowych prowadzących kształcenie zawodowe: technikach, branżowych szkołach I i II stopnia, szkołach policealnych (najczęściej w warsztatach szkolnych) oraz w ramach przygotowania zawodowego młodocianych u pracodawców (np. fabryce, firmie), w tym na zasadach dualnego systemu kształcenia w rzeczywistych warunkach pracy; naucza przedmiotów zawodowych praktycznych w celu wykształcenia u uczniów umiejętności zawodowych ujętych w charakterystyce kwalifikacyjnej absolwenta i programach nauczania.
|
Zadania zawodowe:
|
- realizowanie podstawy programowej Ministerstwa Edukacji i Nauki (w ramach nauczanego przedmiotu);
- decydowanie o metodach i sposobach realizacji podstawy programowej oraz planowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego w ramach nauczanego przedmiotu;
- przekazywanie uczniom wiedzy praktycznej z zakresu nauczanego przedmiotu, celem nabycia przez uczniów umiejętności praktycznych w wybranym zawodzie, określonych w programie nauczania zawodu;
- realizowanie programów nauczania z zachowaniem korelacji z zawodowymi przedmiotami teoretycznymi, dostosowywanie treści kształcenia do wymogów stawianych przez zakłady pracy;
- doskonalenie metod nauczania i wychowania;
- rozwijanie u uczniów wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej;
- stwarzanie warunków sprzyjających rozwijaniu u uczniów samodzielności myślenia, wdrażanie uczniów do samodzielnej, systematycznej pracy, przy zastosowaniu nowoczesnych metod dydaktycznych;
- stała troska o stan zdrowia uczniów i kulturę ich zachowania, ścisła współpraca z wychowawcą klasy;
- przygotowywanie dla uczniów zadań szkoleniowo-produkcyjnych lub szkoleniowo-usługowych;
- organizowanie stanowisk pracy dla uczniów: czuwanie nad prawidłową eksploatacją maszyn i urządzeń, ustalanie ich stanu technicznego i planowanie napraw;
- wdrażanie uczniów do przestrzegania zasad ergonomii, bhp, ppoż. i ochrony środowiska podczas wykonywania wszelkich prac oraz zapoznawanie z zasadami udzielania pierwszej pomocy;
- komunikowanie się i współpracowanie z rodzicami i opiekunami uczniów;
- nawiązywanie i utrzymywanie ścisłej współpracy z innymi nauczycielami, pedagogiem szkolnym lub psychologiem;
- sprawdzanie i ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów prowadzenie dokumentacji pedagogicznej w zakresie osiąganych wyników nauczania i realizacji programu nauczania;
- poszerzanie i aktualizowanie wiedzy z zakresu nauczanego przedmiotu, doskonalenie kwalifikacji przez uczestniczenie w różnych formach doskonalenia i samokształcenia.
|